حمل و نقل هوشمند

امروزه وسایل نقلیه و به ویژه حمل و نقل هوشمند از اساسی ترین نیازهای بسیاری از سازمان‌ها است. این وسایل نقلیه نیز داده‌های کلانی را تولید می‌کنند که بها دادن به آنها می‌تواند باعث بهبود عملکرد کلی سازمان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، و در نهایت بهره‌وری بالاتر شود. با پیوستن این تجهیزات به بستر یکپارچه اینترنت اشیا و به‌ویژه سکو خودرو متصل، می‌توانیم این داده‌ها مخابره و ثبت نموده و با تحلیل و ارائه داشبوردهای متنوع، مدیریت شایسته‌ای بر این بخش از سازمان داشته باشیم.نبود بانک اطلاعاتی از داده‌های به‌روز و لحظه‌ای خودروها و تجهیزات، عدم وجود اطلاعات مکانی به لحظه و همچنین عدم دانش بر اطلاعات فنی این خودروها می‌تواند مشکلات زیر را منجر شود.

  • عدم آگاهی از اطلاعات مکانی تجهیزات
  • عدم آگاهی از وضعیت سوخت خودروها
  • عدم وجود اطلاعات فنی هر یک از خودروها
  • عدم اطمینان از صحت انجام مأموریت هر خودرو
  • نبود اطلاعات از کیفیت رانندگی رانندگان
  • نبود سیستم ارزیابی عملکرد قابل‌اطمینان
  • عدم وجود سیستم مانیتورینگ خودروها
  • و . . .

خودروی متصل، شاخه‌ای از اینترنت اشیا می‌باشد که بر تبادل اطلاعات با خودرو متمرکز شده است. این تبادل اطلاعات کاربردهای بسیار متنوعی برای کاربران خودرو و کسب‌وکارهای مرتبط با خودرو و حمل‌ونقل ایجاد کرده است، تا آن جا که در مدل کسب‌وکار بسیاری از سازمان‌ها مانند شرکت‌های بیمه، شرکت‌های خودروساز و خدمات پس از فروش خودرو، تاکسی‌های اینترنتی و سازمان‌های صاحب ناوگان تحولی جدی را رقم زده است. همچنین در سطح دولت‌ها استفاده از این مفهوم می‌تواند در حوزه‌های راهنمایی‌ورانندگی، مدیریت ترافیک، حمل‌ونقل جاده‌ای، محیط‌زیست و آلایندگی، مصرف سوخت و … راهکارهای جدیدی برای حل مسائل کلیدی، ارائه نماید.این سکو تمامی آن اطلاعاتی را که نیاز به جمع‌آوری، تحلیل و ارائه دارد، از لحظه رخداد در خودرو تا لحظه نمایش در مانیتور شما با استفاده از چرخه کاملی که فراهم نموده است مدیریت خواهد کرد.این سامانه از طریق ارتباط با تلماتیک، امکان مدیریت و نظارت هوشمند بر ناوگان‌ را برای کاربران و مدیران مهیا می‌سازد. داشبورد تحت وب خودروی متصل علاوه بر امکان ارائه اطلاعات پایه‌ای خودروها نظیر موقعیت مکانی، حصاربندی و … را دارد، بلکه با توجه به اتصال به تلماتیک و دسترسی دقیق به شبکه اطلاعات خودرو (شامل اطلاعات فنی خودرویی مربوط به‌تمامی واحدهای کامپیوتری خودرو و ECU ‌ها موجود در خودرو) امکان ارائه اطلاعات تخصصی تر را نیز خواهد داشت. 

“حمل و نقل هوشمند”

حمل و نقل هوشمند

خودرو هوشمند

به ماشین‌های خودران و یا بدون راننده ماشین‌های هوشمند گفته می‌شود که لوکیشن دقیق خورو و مسیریابی هوشمند در آن انجام می‌پذیرد.

حمل و نقل هوشمند

روشنایی هوشمند

میزان روشنایی هوشمند در خیابان و جاده‌ها بر اساس تعداد خوروهای موجود صورت میگیرد و از راه دور قابل کنترل است.

حمل و نقل هوشمند

مسیریابی چندگانه

مسیربندی هوشمند با کمک یک سری الگوریتم‌های ریاضی مشخص می‌کند که در ابتدا با توجه به نقشه راه‌ها و ترافیک به کدام مقصد بروند.

حمل و نقل هوشمند

چراغ راهنمایی هوشمند

چراغ‌های راهنمایی هوشمند با توجه به ترافیک خیابان‌ها و مسیرهای منتهی قابل تنظیم هستند و به طور هوشمند سبز و قرمز می‌شوند.

حمل و نقل هوشمند

پارکینگ هوشمند

در پارکینگ‌های خیابانی پلاک خودرو توسط دوربین‌های هوشمند ثبت و در حافظه ی سیستم ذخیره می‌شود و از قبل قابل رزرو شدن است.

حمل و نقل هوشمند

جاده هوشمند

در جاده‌های هوشمند عوارضی‌ها نیز هوشمند شده و اطلاعات دقیق خودروها در لحظه قابل پیگیری می‌باشد و عوارضی ها خودکار پرداخت می‌شوند.

با دردست‌داشتن اطلاعات موقعیت مکانی هر یک از خودروها، بهره‌گیری از اطلاعات تکمیلی فنی خودروها، و همچنین سیستم مدیریت مأموریت می‌توان از تخلفات و انحرافات احتمالی جلوگیری کرد.موقعیت مکانی خودروها به همراه اطلاعات روشن یا خاموش بودن، سرعت لحظه‌ای، ولتاژ باتری و … از پایه‌ای‌ترین اطلاعات در دسترس می‌باشد.با بهره‌گیری از ورودی / خروجی‌ها متصل به دستگاه می‌توان از وضعیت بار خودروها (وزن بار، دما بار و …) باخبر بوده و عملیات کنترل کیفیت انجام شود.برای مثال:

  • می‌توان شرایط خودرویی که مأموریت باارزش و مهمی را انجام می‌دهد، به طور لحظه‌ای پایش کرد.
  • می‌توان با استفاده از اطلاعات فنی دریافتی از خودرو انجام شدن سرویس‌های دوره‌ای را احراز کرد.
  • و. . . .

پایش مداوم وضعیت فنی خودروهای یک ناوگان می‌تواند منجر به اقدام به‌موقع و در نتیجه مؤثرتر در مورد خرابی‌های احتمالی خودرو شود. از طرفی امکان بررسی پارامترهای لحظه‌ای خودرو می‌تواند دید مناسبی به راننده و مدیریت ناوگان بدهد. امکاناتی نظیر تست عملگرهای خودرویی نیز می‌تواند در زمان تست‌های دوره‌ای و همچنین در مواقعی که از صحت عملکرد یک قطعه خاص مطمئن نیستیم به کمک ما بیاید. اقدامات مطرح شده همگی در نهایت به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودروها منجر می‌شود.با در دست داشتم اطلاعات فنی خودروها به همراه موقعیت مکانی، می‌توان پیش از واردشدن خسارات جبران‌ناپذیر، خودروهای دچار خرابی را شناسایی کرده و عملیات امدادرسانی را بهتر و به‌صرفه‌تر انجام داد.

مسیربندی هوشمند این امکان را برای خودروهای شرکت پخش فراهم می‌کند تا مسیریابی کنند که کدام راه برای آن‌ها بهتر است و اولویت انتخاب نقاط مختلف را با کمک یک سری الگوریتم‌های ریاضی مشخص می‌کند. به زبان ساده مسیربندی هوشمند مشخص‌کردن بهترین راه برای حرکت از نقاط مختلف است که با کمک ابزارها و سنسورهای متصل به اینترنت امکان‌پذیر است. مسیربندی هوشمند از داده‌های لحظه‌ای دقیق مثل نقشه ترافیک سطح شهر، دوربین‌های سرعت جاده‌ای و اطلاعاتی که کاربران در اختیارش قرار می‌دهند برای مسیریابی صحیح استفاده می‌کند. با کمک این داده‌ها معمولاً مدت‌زمان سفر به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته و میزان رضایت مشتری از خدمات شما هم به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.این فناوری می‌تواند به افزایش بهره‌وری لجستیک فروشگاه‌های پخش، فروشگاه‌های اینترنتی، فست‌فودها و خرده‌فروشی‌هایی که به نحوی برای ارسال خدمات و محصولات خود از پیک استفاده می‌کنند کمک کند.

 بخش اعظم هزینه ناوگان را سوخت مصرفی و تعمیرات و نگهداری تشکیل می‌دهد که امروزه باتوجه‌به شرایط نامعلوم قیمت سوخت و سهمیه‌های سوخت مصرفی و همچنین افزایش روزافزون قیمت اقلام مصرفی ناوگان خودرویی، کنترل هزینه‌های سوخت و تعمیرات و نگهداری از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مدیریت ناوگان، مدیران توسط انواع حسگرها و از طریق داشبورد مدیریتی خود می‌توانند هزینه‌های سوخت را کاهش دهند و از بروز حوادث جلوگیری کنند و در کل عملکرد بهتری را در کل ناوگان پیاده‌سازی کنند. به‌کارگیری این راهکارها نهایتاً باعث می‌شود میلیاردها تومان در کل هزینه ناوگان صرفه‌جویی شود. این داده در برخی از خودروها به شکل مستقیم و در برخی با کمک پروتکل‌های خودرویی و ترکیب دیتاهای دیگر حاصل می‌شود. از این طریق می‌توان مصرف سوخت خودروها را کنترل کرده و در ازای چگونگی مصرف سوخت اقدامات متنوعی انجام داد که از جمله آنها می‌توان اعزام برای تعمیر (برای خودروهای پرمصرف) به جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین عدم اختصاص مأموریت به خودروهای با سوخت کم نام برد.

اسکرول به بالا